Powitanie

Dzisiejsza młodzież kocha zbytek, nie grzeszy ogładą, w pogardzie ma autorytety, starszym szacunku nie okazuje, woli czczą gadaninę od pracy nad sobą. Dzieci to dziś tyrani,
a nie pomoc w domu.
Nie wstają, gdy ktoś starszy do izby wchodzi. Sprzeciwiają się rodzicom, mówią niepytane, obżerają się i udręką są dla nauczycieli.

Sokrates (399 p.n.e.)

środa, 18 kwietnia 2012

Nauczanie Problemowe

Nauczanie problemowe, to zespół czynności obejmujących: 
  • organizowanie sytuacji problemowych
  • formułowanie problemów
  • wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów
  • kierowanie procesem systematyzowania i utrwalania uzyskanej wiedzy
(W. Okoń, Nauczanie problemowe we współczesnej szkole, WSiP 1987)
 
Cechy nauczania problemowego:
  • nowe wiadomości uczniowie uzyskują za pośrednictwem rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych
  • w toku rozwiązywania problemu uczeń pokonuje wszystkie przeszkody; jego samodzielność osiąga wysoki poziom
  • tempo uczenia się jest zależne od ucznia lub grupy uczniów. Uczniowie zyskują dzięki pracy z grupą,
  • aktywność uczniów sprzyja rozwojowi motywacji i zmniejsza potrzebę formalnego sprawdzenia osiągnięć
  • efekty nauczania są wysokie i trwałe. Uczniowie łatwiej stosują informacje w nowych sytuacjach, rozwijają swoje sprawności umysłowe i  zdolności twórcze.

Zalety nauczania problemowego:
1. Uczniowie:
  • aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemu
  • lepiej rozumieją treści
  • łatwiej zapamiętują treści
  • dłużej przechowują treści
  • łatwiej potrafią wykorzystać treści w praktyce
  • uczą się samokontroli i samooceny
2.  Nauczyciel
  • jego działalność jest ograniczona na rzecz aktywności uczniów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Współtwórcy