Ocenianie kształtujące można wprowadzać na każdym etapie edukacyjnym i na każdym przedmiocie.
Główne zadania nauczyciela stosującego ocenianie kształtujące:
- określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia;
- ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia;
- rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej
- buduje atmosferę uczenia się, poprzez pracę z uczniami i rodzicami;
- potrafi sformułować pytania kluczowe, tzn. takie pytania, które skłaniają uczniów do myślenia
- potrafi zadawać pytania, które angażują samego ucznia w lekcję, stara się włączać wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu, który postawił;
- stosuje efektywną informację zwrotną, która powinna zawierać wyszczególnione i docenione elementy pracy ucznia, odnotować to, co wymaga poprawy, powinna zawierać również wskazówki w jaki sposób uczeń powinien poprawić konkretną pracę oraz wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej;
- wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską.
Dziesięć zasad oceniania kształtującego:
Ocenianie kształtujące:
- jest ściśle powiązane ze skutecznym planowaniem,
- uwzględnia to, w jaki sposób uczniowie się uczą,
- jest istotne podczas realizacji całego procesu dydaktycznego - od planowania po końcową ocenę osiągnięć,
- jest zgodne z najlepszymi zasadami dydaktyki,
- buduje indywidualne relacje nauczyciel - uczeń,
- wpływa na motywację ucznia,
- wymaga - już na etapie planowania - precyzyjnego określenia kryteriów sukcesu (nacobezu),
- daje uczniom konstruktywne wskazówki, jak mogą poprawić swoją pracę i w jaki sposób mogą się rozwijać,
- uczy oceny koleżeńskiej i samooceny,
- jest właściwe na każdym etapie kształcenia i w stosunku do każdego ucznia - niezależnie od jego poziomu osiągnięć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz