Powitanie

Dzisiejsza młodzież kocha zbytek, nie grzeszy ogładą, w pogardzie ma autorytety, starszym szacunku nie okazuje, woli czczą gadaninę od pracy nad sobą. Dzieci to dziś tyrani,
a nie pomoc w domu.
Nie wstają, gdy ktoś starszy do izby wchodzi. Sprzeciwiają się rodzicom, mówią niepytane, obżerają się i udręką są dla nauczycieli.

Sokrates (399 p.n.e.)

niedziela, 27 marca 2011

Kilka Słów o Ocenianiu Kształtującym

Ocenianie kształtujące staje się w Polsce coraz bardziej popularne. W głównej mierze polega ono na dawaniu uczniowi informacji o jego postępach w nauce.  Pozwala mu bardziej świadomie brać odpowiedzialność za swoje postępy w nauce. Zastosowanie tego sposobu oceniania ma również wpływ na lepszą współpracę ucznia z nauczycielem. Niestety wymaga również dużo większego zaangażowania nauczyciela, ale spodziewane efekty powinny ten wysiłek wynagrodzić.
Ocenianie kształtujące można wprowadzać na każdym etapie edukacyjnym i na każdym przedmiocie.


 Główne zadania nauczyciela stosującego ocenianie kształtujące:
  1. określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia;
  2.  ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia;
  3. rozróżnia funkcje oceny sumującej i kształtującej
  4. buduje atmosferę uczenia się, poprzez pracę z uczniami i rodzicami;
  5. potrafi sformułować pytania kluczowe, tzn. takie pytania, które skłaniają uczniów do myślenia
  6. potrafi zadawać pytania, które angażują samego ucznia w lekcję, stara się włączać wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu, który postawił;
  7. stosuje efektywną informację zwrotną, która powinna zawierać wyszczególnione i docenione elementy pracy ucznia, odnotować to, co wymaga poprawy, powinna zawierać również wskazówki w jaki sposób uczeń powinien poprawić konkretną pracę oraz wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej;
  8. wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską.

Dziesięć zasad oceniania kształtującego:

Ocenianie kształtujące:
  1. jest ściśle powiązane ze skutecznym planowaniem,
  2. uwzględnia to, w jaki sposób uczniowie się uczą,
  3. jest istotne podczas realizacji całego procesu dydaktycznego - od planowania po końcową ocenę osiągnięć,
  4. jest zgodne z najlepszymi zasadami dydaktyki,
  5. buduje indywidualne relacje nauczyciel - uczeń,
  6. wpływa na motywację ucznia,
  7. wymaga - już na etapie planowania - precyzyjnego określenia kryteriów sukcesu (nacobezu),
  8. daje uczniom konstruktywne wskazówki, jak mogą poprawić swoją pracę i w jaki sposób mogą się rozwijać,
  9. uczy oceny koleżeńskiej i samooceny,
  10. jest właściwe na każdym etapie kształcenia i w stosunku do każdego ucznia - niezależnie od jego poziomu osiągnięć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Współtwórcy