Na początku lekcji warto podzielić uczniów na grupy 4 - 5 osobowe lub mniejsze w zależności od potrzeb i liczebności klasy. Podziału można dokonać wykorzystując różne metody: odliczanie, dobór według umiejętności (mieszanie uczniów zdolniejszych z mniej zdolnymi), losowanie karteczek z numerami lub z kolorami.
Gdy uczniowie już zostaną podzieleni i grupy dobrane uczniowie wybierają spośród siebie lidera - osobę, która odpowiada za właściwą organizację pracy, przydziela zadania, dba o uczciwe podejście do ich rozwiązania przez każdego ucznia. Metoda ta uczy współpracy w grupie, zaufania do pomysłów innych, konstruktywnej dyskusji, w wyniku której zostaje wybrane najwłaściwsze rozwiązanie problemu lub zadania.
Warto przydzielić grupom zadania punktowane i o różnym stopniu trudności. Uczniowie lepiej pracują mogąc ze sobą rywalizować. Po określonym czasie grupy kończą pracę przedstawiając problem i proponowane rozwiązanie. Uczniowie z innych grup oceniają te rozwiązania i współpracują z nauczycielem przy przydzielaniu punktów. Ta grupa, której uczestnicy uzyskali największą liczbę punktów dostaje nagrodę np. w postaci oceny bardzo dobrej. Oczywiście pod warunkiem, że wszyscy uczciwie pracowali. Można tu poprosić lidera o taką informację.
Metodę tę warto wprowadzić jak najwcześniej, np podczas lekcji powtórzeniowych przez pracą klasową. Po pewnym czasie uczniowie sami będą się o taką formę powtórzenia upominać. Czego wszystkim życzę ;-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz